• وبلاگ : صهباي انديشه
  • يادداشت : تناقضات امام خميني ( ره) ؟!!!!
  • نظرات : 8 خصوصي ، 19 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    سلام. وقت بخير
    من دو انتقاد به شما و افراد همفکر با شما دارم:
    1- شما آقاي خميني و افکار و آرائش رو يک چيز مقدس ميدونيد. هنوز که هنوزه بعد از مدتها که از مرگش ميگذره به نظرات و حرف ايشون استناد ميکنيد تا مسايل امروز رو حل کنند. اين به نظرم صحيح نيست

    2- شما چطور به اين راحتي چرخش ايشون و نقض حرفهاش رو توجيه ميکنيد؟ خيلي از مردم به خاطر اون قولها و حرفهايي که ايشون قبل انقلاب ميزد و وعده ميداد طرفدارش بودن، چطور ميشه قبول کرد که تغيير نظر و نقض عهد يه مساله ساده و عاديه؟ اونم وقتي ايشون به قدرت ميرسه و ديگه زور کسي نميرسه که بخواد ازش بازخواست کنه.. بيني و بين الله اگه هر کسي ديگه بود و يه چرخش 180 درجه اي تو وعده و عملش پيدا ميشد شما به همين راحتي توجيهش ميکردين؟

    ممنونم. موفق باشيد
    پاسخ

    بسم الله الرحمن الرحيم

    سلام و مقدمتان گرامي

    لطف كرديد كه از من و همفكرانم با ادبياتي محترمانه انتقاد كرديد .

    اما پاسخ كوتاه بر دو نقد حضرتعالي :

    1- از آنجا كه باور داريم مباني افكار و آراء امام راحل برگرفته از منابع اساسي دين است و از پشتوانه عميق علمي ، اخلاقي ، معرفتي و عقلي برخوردار است اصول انديشه هاي ايشان برايمان محترم است .اما در عين حال چنين نيست كه فروع انديشه هاي امام راحل را نقد ناپذير بدانيم .حتي از نقد اصول انديشه هاي ايشان هم اگر علمي و منطقي باشد استقبال مي كنيم چون بر اين باوريم كه اين نقدها موجب روشنتر شدن صحت و استحكام مباني ايشان مي شود .

    2- استناد به بياناتي كه ناظر به مباني ثابت انديشه اسلامي است و از قلم يا كلام امام راحل خود را نشان مي دهد در حقيقت استناد به حرفهاي يك شخص حقيقي نيست بلكه استناد به آراء كارشناسانه يك شخصيت حقوقي است . چيزي كه در همه شاخه هاي علمي و اجتماعي رايج است و عقلا و علماء دنيا به اين روش عمل مي كنند .

    3- ميان چرخش در مباني نظري و عملي و تغيير آراء كارشناسي بر اساس موقعيتهاي مختلف زماني و مكاني تفاوت عمده اي وجود دارد كه نبايد از آن غافل شد .مضاف بر اين كه براي كساني كه اهل مطالعه و تتبع در مباني انديشه امام راحل و سير تكامل نظريات و آراء ايشان هستند روشن است كه اگر آراء فرعي امام راحل در مواردي تغيير كرده است معلول اقتضائات زماني و مكاني نظام اسلامي بوده است و در عين حال مباني آراء قديم و جديد ايشان از آغاز تا پايان ثابت مانده است ؛ پس چرخشي 180 درجه اي در مباني انديشه امام كه استوانه انقلاب را در انديشه ايشان تأمين مي كرد اساسا به وقوع نپيوست تا نياز به توجيه امثال من داشته باشد . آنچه تغيير كرد آراء فرعي بود كه تغيير آن با تغيير شرايط نه تنها ناپسند نيست بلكه عين خردورزي و اجتهاد است . همانگونه كه همه ما خواه ناخواه چنين رفتاري را در زندگي روزمره مان و در سطح كوچكتري داريم .

    4- قطعا اگر كساني به جاي باور به مباني انديشه هاي امام راحل و به تبع آن آراء فرعي ايشان فقط جذب آراء زماني و مكاني امام راحل شده باشند با تغيير آراء زماني و مكاني احساس خسارت خواهند كرد اما آنان كه امام را نه با بينشي سطحي كه با بصيرتي عميق پيروي كردند هرگز چنين احساسي نداشته و نخواهند داشت .

    سربلند باشيد .