سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مکتب تفکیک

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مبارزه با اندیشه های عقلانی و نگرشهای عرفانی چیزی نیست که تازگی داشته باشد . از سالهای دور تا کنون همواره عده ای از دانشمندان اسلامی با دغدغه حفظ دین و پاسداری از حریم معارف اسلامی و به قصد تقرب به خدای متعال و گاهی هم با نام چنین انگیز هایی شمشیر آخته خویش را به سوی حکما و عرفا کشیده اند و گاه نیز در این مبارزه به زعم خویش پیروز بوده اند .

فریاد های جگر سوز شیخ الرئیس بو علی سینا ( قدس سره ) از تهمت بی دینی و تکفیر ، نعش پر افتخار شیخ شهید شهاب الدین سهروردی ( رضوان الله علیه ) بر سر دار  جهل و تعصب و آوارگی ، در به دری ، تبعید و تکفیر مرحوم ملا صدرای شیرازی ( طیب الله رمسه ) که به حق صدر المتألهین نامیده شد شاهد عمق این مبارزه و شهید تیغ تیز کسانی است که دین را جدای از عرفان و فلسفه اسلامی می دانستند و باور داشتند و می خواستند ؛ و صد البته آنچه  از این شمشیر عقل و عشق ستیز بر سر عرفا رفته که خود داستان جانسوز دیگری است .

در میان کسانی که چنین مبارزه ای را در عصر ما در دستور کارشان قرار داده بودند و تا کنون نیز همچنان در دستور کار خود دارند بزرگان مکتب تفکیک اند . اینان گر چه امروزه خصوصا پس از ظهور دانشمندان سترگی در عرصه فلسفه و عرفان اسلامی چون حضرت امام راحل ( قدس الله نفسه الزکیة ) و علامه طباطبائی ( افاض الله علیه من برکاته ) به وضوح دم از کفر علمای فیلسوف و عارف نمی زنند اما همچنان نقطه محوری حملات آنان همان است که بود . در مورد تشریح و تعریف آموزه های این مکتب به همین مقدار بسنده می کنم که معتقدان به آن چنین می اندیشند که اندیشه های فلسفی و عرفانی نمی تواند مبیّن آموزه های اسلامی باشد و نباید باور های به دست آمده از طریق فلسفه و عرفان را اندیشه اسلامی تلقی کرد .

کتابهای متفاوتی و مختلفی در دفاع از این اندیشه یا در ردّ آن نوشته شده است . اما کتابی که جامع نظرات اندیشمندان آن مکتب و تحلیل و نقد راء آنان باشد کمتر نوشته شده بود . اخیراً بوستان کتاب قم به نتشار کتابی در همین زمینه پرداخته است که می تواند قابل استفاده باشد .

گر چه در مقدمه کتاب نویسنده از شیوه عالمانه نقد بیرون رفته و با انگیزه خاص خود بنیانگذاران این مکتب را هدف قرار داده اما در نقل ، تحلیل و نقد آموزه های مکتب تفکیک چندان راه غیر علمی نپیموده است . کتاب مزبور در شش فصل معرفت شناسی ، هستی شناسی ، خدا شناسی ، جهان شناسی ، معرفت شناسی ، معرفت نفس و معاد شناسی به بررسی و نقد افکار و آموزه های این مکتب پرداخته است .

امیدوارم این کتاب برای دوستانی که علاقه مند هستند در این زمینه اطلاعاتی به دست آورند مفید باشد .

 

book


» نظر